Kategorie
#Technologie: Aktualności

Warsztaty z zarządzania kryzysowego GÉANT CLAW 2025 współorganizowane przez PIONIER i PCSS

PIONIER News, 12.2025, #048

Dwa intensywne dni szkolenia, po którym nastąpiło ćwiczenie symulacyjne – wszystko odbyło się na terenie Universitat Pompeu Fabra (UPF) – nowoczesnej uczelni publicznej słynącej z wysokiej jakości badań naukowych, innowacji i silnego międzynarodowego charakteru, skupiającej się na naukach społecznych, humanistycznych, zdrowiu i technologii.

Wydarzenie CLAW 2025, które zostało zorganizowane przez społeczność GÉANT, we współpracy z CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya), zgromadziło ekspertów, praktyków i profesjonalistów skupionych wokół międzynarodowej społeczności krajowych sieci naukowo-badawczych (NREN).

Uczestnicy tej wyjątkowej inicjatywy zgłębiali wiedzę oraz identyfikowali wyzwania związane z zarządzaniem kryzysowym, analizując również konkretne przypadki i scenariusze działań stosowanych w ramach ich własnych organizacji. Wydarzenie rozpoczął keynote speaker Antonio Fuentes (zastępca dyrektora ds. systemów informatycznych i cyberbezpieczeństwa, RedIRIS), który podzielił się doświadczeniami hiszpańskiej sieci naukowo-akademickiej związanymi z niedawną awarią sieci krajowej oraz przybliżył sposoby zarządzania takim zdarzeniem.

Organizatorzy przygotowali również trzy sesje specjalistycznych szkoleń dotyczących kluczowych zagadnień związanych z crisis management, po których odbyło się ćwiczenie, dające możliwość praktycznego wykorzystania nowo nabytych umiejętności. Kolejny scenariusz, osadzony w fikcyjnym państwie Guilder Königereiche, miał na celu przedstawienie przykładowego kryzysu w organizacji w sposób realistyczny i immersyjny. Tegoroczna edycja koncentrowała się na wyzwaniach komunikacyjnych podczas kataklizmów naturalnych, takich jak powódź, wymagających szybkiego i skoordynowanego reagowania informacyjnego. Dodatkowo szczególną uwagę poświęcono zagrożeniom wynikającym z roli mediów społecznościowych, w tym rozprzestrzenianiu się dezinformacji i fake newsów w sytuacjach kryzysowych. Poszczególne zespoły techniczne, zespoły bezpieczeństwa oraz PR musiały opanować sytuację poprzez zaplanowanie i realizację szeregu działań naprawczych.

Dzięki wspólnej nauce i podejmowaniu decyzji w czasie rzeczywistym, uczestnicy wzmocnili swoje kompetencje w zakresie reagowania na trudne sytuacje w ich NREN-ach, współpracując z kolegami z całej społeczności GÉANT.

W roli organizatorów w warsztacie uczestniczył zespół złożony z przedstawicieli Działu Nowych Mediów oraz Działu Współpracy i Kontaktów z Otoczeniem PCSS. Byli oni odpowiedzialni za przygotowanie materiałów multimedialnych na potrzeby ćwiczenia kryzysowego, a także za opracowanie warstwy prezentacyjnej dla poszczególnych zespołów, jednocześnie dbając o prawidłowy przebieg całego wydarzenia.

Wojciech Bohdanowicz